MAF

Motivation & Anerkendelse
skaber
Forandring

MAF - samtalen

Kursus til dig der arbejder med vejledning af ledige borgere

Målrettet til

Jobvejlederen og jobkonsulenten
A-kasse medarbejderen
Socialrådgiveren
Uddannelsesvejlederen

Bruges f.eks.

Korte og effektive samtaler med borgeren
Som effektivt værktøj i gruppesamtale og undervisning
I progressionsarbejdet
I relationsarbejdet

Her er noget af det du får med i kurset

  • Redskaber til at bevare distancen og overblikket

  • Personlig og faglig udvikling

  • Sparring på egne begrænsninger og udfordringer i samtaler med de ledige

  • Redskaber og værktøjer der understøtter STAR

  • 3 i en (“Kinderægget”): Læring og kompetencer i de 3 mest kendte og effektive kommunikationsmetoder på én gang

  • Fuld forplejning og mulighed for overnatning

  • Værktøjer til at jonglere mellem myndigheds- og vejlederrollen

  • Fokus på ord og sprog, som motiverer og anerkender den ledige

  • Kommunikation som kan ændre negativ adfærd og handling til positiv, hos den ledige

  • At øge kvalitet og effektivitet i samtaler med den ledige

  • Større indsigt i adfærsmønstre, tanke- og handlemønstre

  • 3 intensive og effektive kursusdage

  • Styrket dine samtalekompetencer

  • Værktøjer du kan bruge fra 1 dag tilbage på jobbet

  • Lære tillidsskabende adfærd & sprog i relationsarbejdet.

  • Redskaber til forventningsafstemning

  • Blive bedre til at fastholde “den røde tråd” i samtalen

  • Redskaber til at skabe overblik over den lediges situation

  • Håndbog og personligt materiale

Pris
Bestil
Referencer

Udbytte

Med teknikkerne fra MAF, vil du opnå større indsigt i, og værktøjer til, hvordan du:

  • Skaber tillid og trygge rammer for borgeren
  • Afstemmer forventninger med borgeren, og bevarer den røde tråd i samtalen
  • Klarlægger borgeren situation og bevarer fokus på målet med samtalen
  • Får borgeren til at tage ansvar for sin forandringsproces
  • Skifter mellem rådgiverrollen og myndighedsperson
  • Motiverer og anerkender borgeren til at forandre uhensigtsmæssig adfærd og handling
  • Øger kvaliteten og effektiviteten i samtalerne med borgerne
  • Får indsigt i borgerens adfærdsmønster, tanker og handling og bevæggrund
  • Selv bevarer distancen (ikke tage borgeren med hjem), overblikket, og passe på dig selv
  • Håndterer egne begrænsninger og udfordringer

Metode

MAF-samtalekurset, er en pakke!
Et kombinationskursus, hvor de bedste og mest brugte kommunikations-værktøjer fra ”Den motiverende samtale”, Coaching, og NLP skaber rammen om kurset.

Du får altså det bedste fra de 3 mest brugte samtaleteknikker, hvilket understøtter din optimale læring og udvikling, både fagligt og personligt i forløbet.

Alle 3 begreber rummer praktisk det formål, at motivere, anerkende og støtte dine klienter/borgere i den forandringsproces, som de typisk er eller kommer i, når de opsøger dig.

DEN MOTIVERENDE SAMTALE

Den motiverende samtale, er en centreret og styrende metode, til at fremme den indre motivation for forandring.
Metoden bruges til at udforske og afklare ambivalens hos borgeren.

Den motiverende samtale, har som udgangspunkt fokus på ønsker, håb og drømme og borgerens egen opfattelse af sin situation.

Fokus på diskrepans, afklaring af ambivalens, udforskning af værdier, og synliggørelse af ressourcer.

Styrende (mikro og makro niveau) i de fire retninger:

  • Udvikling af diskrepans
  • Afklaring af ambivalens
  • Udforskning af værdier
  • Synliggørelse af ressourcer

COACHING

Coaching er en samtale-metode, der handler om at få defineret borgerens mål og skabe klarhed i vejen til forandring.
Metoden bruges til at udforske og afklare borgerens begrænsninger, skabe indsigt i ressourcer og evner, og øge motivationen.

Coaching har fokus på læring, refleksion og udvikling. Dette for at skabe øget ansvar og bevidsthed, for derigennem at nå sine mål.

Fokus på anerkendelse af resultater, skabt via borgerens intentioner, valg og handlinger.

Overordnet styrende, på handlingsniveau og meta-niveau. At balancere mellem nærvær og fravær i samtalen – dvs.:

  • At spørge og lytte (associeret)
  • At være foran hvor man er over og foran samtalen, og styrer den i en givtig retning (dissocieret).

NLP

NLP er en særlig metode til, at støtte borgeren i at optimere sine præstationer gennem en læreproces, hvor denne skal finde ind til sit “sande jeg” og tage styringen over sit liv.
Metoden bruges til, blot ved brug af ord, at skabe tillid, skabe motivation og starte en positiv forandring.

NLP har fokus på sindet og det der sker i processen mellem tanke og handling.

Fokus på bevidstgørelse af tanker og adfærd og deraf resultater.

Styrende/ikke styrende. Styrede i øvelser og fremgang, –  ellers ikke styrende

Kr.  4.995,-

Komplet MAF-samtale kursus

3 dages undervisning inkl. fuld forplejning og materialer pr. person ekskl. moms.
Ved flere deltagere fra samme kommune/virksomhed fratrækkes 15% af det samlede beløb.

Bestil
Avada Theme Image
LENEW – ERFARING TÆLLER…
0
Coaching & undervisningstimer
0
10 års jubilæum
0
Hold
0
Personer
Har du brug for printet information?

Hent PDF brochure

Du kan også følge mig på de sociale medier

Hvad siger kunderne?

Dedikation, ekspertise og professionalisme udgør med en udsøgt nidkærhed grundlaget for LeneW. Gennem 10 år har LeneW arbejdet sig igennem tusinder af timer hos sine kunder. Herunder kan du se nogle af referencerne.

“Jeg vil bestemt anbefale Lene i disse indsatsområder”

Køge city“Lene arbejdede som vejleder og sagsbehandler for de unge uddannelsesparate, hvor opgaven er en kombination af myndighedsrollen og selve indsatsen, hvor Ungecentrets Introduktionsforløb er den vigtige indgang, som får lagt bunden og rammen for den efterfølgende indsats, og får skabt tillid og respekt mellem borger og medarbejdere, som et nødvendigt værktøj. Lene har været en aktiv og værdsat medarbejder i denne rolle. På denne baggrund blev Lene bedt om at starte og gennemføre et mestringsforløb for Ungecentrets aktivitetsparate unge. Lenes personlighed og faglige værktøjskasse var vigtige ressourcer i dette forløb.

Jeg er ikke i tvivl om Lenes faglige kompetencer i forhold til indsats i forhold til både de uddannelsesparate og de aktivitetsparate unge. Hun har et vindende væsen, stærke kontaktegenskaber, indlevelse og empati i forhold til den proces, som de unge skal gennemløbe.

Jeg vil derfor bestemt anbefale Lene til disse indsatsområder” – Flemming Udbjørg Centerleder Ungecentret, Køge Kommune

Opgaver løst hos

  • Københavns kommune
  • Ringsted kommune
  • Køge kommune
  • Slagelse kommune
  • Nordsjællands Erhvervsskole
  • Bygma
  • DR
  • IKEA
  • Sun Chemical
  • Bring City mail
  • Codan Gummi
  • AGENS
  • Fristad Kansas
“Jeg har som socialrådgiver indenfor kontanthjælpsområdet, deltaget i Lenes kursus “Borger Coaching”.

På kurset fik vi en god introduktion til tankegang og teorier bag coaching, som metode og kommunikationsform.

Herudover gav de mange praktiske øvelser en lettilgængelig, men alligevel grundig indsigt i, hvordan jeg som sagsbehandler kan gøre brug af coaching i mit daglige arbejde, med fokus på at stille spørgsmål på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt og med grundlæggende respekt og anerkendelse.

Lenes undervisningsform er præget af humor, en forståelse for kursisternes behov for at kunne gøre praktisk brug af undervisningen og en respekt for den faglighed, som kursisterne besidder.
Hun er velforberedt og udleverer gennemarbejdet kursusmateriale, men er også åben for – om nødvendigt – at ’skifte spor’, hvis kursisterne har behov for dette.

Jeg kan varmt anbefale kurset for sagsbehandlere og andre, som interesserer sig for coaching som et praktisk redskab i den daglige kommunikation med klienter, patienter, borgere, etc.

Helle Gjerlufsen, Interkulturel/international socialrådgiver
“I ungecentret arbejder vi med 18 – 30-årige unge, som skal afklares i.f.t. uddannelse. Mange af dem har særlig udfordringer, som det er nødvendigt at håndtere, før det giver mening at stille krav om opstart på uddannelse.

Lene har været underviser på et internt mestringsforløb, hvor vi arbejder med at lære den enkelte unge at håndtere egne udfordringer.
Lene har med sin positive tilgang og sit faglige fundament gjort en stor forskel og skabt mange gode resultater til gavn for den enkelte unge og for den øvrige del af medarbejdergruppen”.

Birgit Ingvor, Teamleder hos Ungecentret Køge
”Det har været meget berigende og spændende at blive coachet af Lene og det har til fulde levet op til mine forventninger.

Lene´s velfunderet etiske fundament, professionalisme samt menneskekundskab, har givet mig en større selverkendelse, højere grad af selv-forståelse samt mere energi.”

Pia Kron, Forstander
”Jeg har haft fornøjelsen af 5 sessioner med Lene, med fokus på teamudvikling, og arbejde med personligt livs hjul i forhold til karriere

Min indgangsvinkel var at få andre og professionelle øjne på min tilgang til teamudvikling. Lene formåede hurtigt at spore sig ind på mit ”mind set”, hvilket gav et godt fundament for det videre arbejde.

Meget hurtigt fik vi I fællesskab sporet os ind på metodikken på netop den gruppe jeg arbejder med, hvilket har givet rigtig gode resultater efterfølgende.

Jeg blev sat i stand til be/ og afkræftet egne ideer, og holdninger i forhold til teamudviklingsarbejdet.

Under forløbet kunne jeg veksle mellem praktisk arbejde med gruppen, og evaluering samt sparring med Lene. Et forløb der hele tiden rykkede mine egne grænser og opfattelse af min egen rolle i gruppen.

Lene formår at skabe rolige og professionelle rammer, der giver tryghed og basis for at fokusere på

Kenneth Skovgaard, Regional Area Manager, Bring (CityMail) Denmark A/S
“Jeg deltog for nylig på kurset “Coaching for sagsbehandlere”, hvor Lene Wøhlk virkede som underviser og Coach. Jeg mødte op med en naturlig blanding af skepsis og nysgerrighed; kunne jeg mon få noget brugbart med mig hjem eller ville fordomme om “selvransagelse, og navlepilleri” blive bekræftede?

Kurset viste sig at være et rigtig godt mix af teori og praktiske øvelser, spundet tæt sammen, og blændende introduceret og forklaret af underviser, som også sikrede opfølgning og refleksion.

Der var en intens stemning, hvor ørerne virkelig stod på stilke, blandet med en perlerække af aha-oplevelser samt ikke mindst nogle rigtig gode grin.

Personligt fik jeg selvfølgelig bekræftet de udviklingsområder, jeg allerede arbejder med. Men samtidig fik jeg også opstartet en lang, men nødvendig proces, hvor jeg skal arbejde med mig selv, på et område, hvor jeg indtil kurset troede, at jeg klart var på hjemmebane. Det kommer til at tage tid, men jeg er ikke bange for at jeg vil komme i mål med tiden. Med mig fik jeg nemlig ikke alene værktøjer til at anskue problemet, men oveni også metoder til hvordan jeg hen ad vejen løbende finder løsningen. Med tak for et godt kursus.”

Bo Gudmander, Virksomhedskonsulent
“Jeg har haft fornøjelsen af at blive coachet af Lene omkring job og boligsituation,og har fået sat fokus på mine værdier i forbindelse hermed. Jeg har fået afklaret, hvad der er vigtigt for mig – hvad jeg skal forsøge at gøre mere af – og hvad jeg skal gøre mindre.

Godt at få sat spørgsmålstegn ved og få brudt de vanedannede tankemønstre.

Lene er et tillidsvækkende og reflekterendemenneske, som jeg kun kan anbefale som personlig coach.”

Joan Elkær, Tinglysning, Nykredit
“Mine medarbejdere har i efteråret 2007 oplevet, at Lene Wøhlk optræder som en god og professionel coach”.
Peter Mainz, Filialdirektør, Roskilde Bank